logicsys pisze:No i wyglada jakby bylo go za duzo znaczy sprawdzalem na P na rownej nawierzchni tyle ze na zimnym silniku i bylo go ponad gorna kropka. A kolorek to w sumie przezroczysty baardzo jasny czerwony
No właśnie, do podstawowych czynności należy takie okresowe sprawdzanie stanu i poziomu oleju w ASB (podobnie jak w silniku
![Fajny 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
). Poziom oleju sprawdzamy na ciepłym, pracującym silniku w pozycji dźwigni zmiany biegów P (Parking) lub N (Neutral), najlepiej po uprzednim kilkukrotnym "przejechaniu" po wszystkich biegach w górę i w dół oczywiście przy naciśniętym pedale hamulca. Skrzynia jest rozgrzana po przejechaniu około 5 - 7 kilometrów. Zakres temperatury skrzyni rozgrzanej również jest różny i uzależniony od typu lub modelu skrzyni. Zazwyczaj temperatura ta mieści się w zakresie 60 do 80 stopni Celsjusza. Wykonanie pomiaru we właściwym zakresie temperatur ma istotne znaczenie dla ustalenia faktycznego poziomu oleju.
Duży współczynnik rozszerzalności oleju w ASB powoduje, że wykonanie pomiaru w niewłaściwym zakresie temperatur może być obarczone błędem. Z kolei niewłaściwy poziom oleju może wpływać na wadliwą pracę skrzyni, lub przyczyni się do jej szybszego zużycia lub uszkodzenia. Kontrola poziomu oleju przy temperaturze znacznie niższej niż przewidziany zakres temperatury, w której powinien być przeprowadzony pomiar w większości wypadków pokaże zbyt niski poziom oleju. Natomiast kontrola poziomu oleju przy temperaturze układu znacznie wyższej niż przewidziany zakres temperatury w której powinien być przeprowadzony pomiar, pewnie pokaże zbyt wysoki poziom oleju.
Jeżeli chodzi o kolor, to obecnie stosowane są dwa podstawowe rodzaje oleju Dexron do skrzyń automatycznych. Jeden rodzaj posiada kolor różowy lub różowoczerwony. Drugi rodzaj posiada kolor miodowożółty. Bez względu na rodzaj zastosowanego oleju przy sprawdzaniu powinien on być klarowny i mieć jeden z wymienionych wyżej kolorów. Olej mętny z wyraźnymi zmianami koloru i wyczuwalnym zapachem spalenizny świadczy o konieczności jego wymiany. Może być również sygnałem nadmiernego zużycia skrzyni. Skrzynie stosowane w samochodach z przednim napędem mają w jednej obudowie z elementami skrzyni dyferencjał, czyli układ przeniesienia napędu na koła samochodu. Dyferencjał w takich przypadkach pracuje na takim samym oleju jak elementy skrzyni biegów.
U mnie olej jest tak czysty, że aż mam trudności z odczytaniem jego poziomu na miarce
![Bardzo szczęśliwy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)