Siema!
Wiem, że ten temat przewinął się na forum - sam nawet na niego trafiłem próbując się czegoś dowiedzieć. Niemniej jednak uważam, że nie został on dostatecznie wyczerpany i brakuje w nim wielu istotnych informacji. Wykonując tą modyfikację u siebie w Accordzie okazało się, że nie jest to aż takie "hop-siup" jak mi się początkowo wydawało, dlatego postanowiłem opisać w odrębnym temacie dla potomnych co i jak należy zrobić.
Mam nadzieję, iż moderatorzy spojrzą na ten temat łaskawym okiem. Myślę, że pozwoli on przyszłym "moderom" na uniknięcie paru problemów, które napotkałem i musiałem im stawić czoła, aby cieszyć się podświetlonym napisem "mirror" na przycisku od regulacji lusterek
1. Do czego służy ten ten mod?
W zasadzie... dla przyjemności, bajeru i daje "fun" skrzywionym osobnikom (czyli takim jak Ja). Od małego liftu (bo podobno w przedlifcie nie) Honda sprezentowała nam podświetlenie przycisków od podnoszenia szyb. Niestety, znajdujący się obok panel lusterek, w żaden sposób podświetlony nie jest. Wykonanie tej modyfikacji polega na wymianie przycisku na taki, który ma podświetlany przycisk "mirror".
2. Co potrzebujemy?
-panel regulacji lusterek z Hondy Civic 7 generacji z przyciskiem od podgrzewania lusterek.
-kostkę z fragmentem przewodów do tegoż przycisku
Ze zdobyciem samego przycisku nie powinno być większych problemów - jest tego sporo na serwisach aukcyjnych w różnej cenie od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jest jednak jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę - w Civicu najwyraźniej występowały dwa kolory podświetlenia - zielonkawo/niebieski jak w Accordzie oraz pomarańczowy - także przycisk występuje w dwóch wariantach widocznych poniżej:
Ten przycisk, który ma żółtą nalepkę ma pomarańczowe podświetlenie, zaś ten z białą - zielonkawo/niebieskie. Warto na to zwrócić uwagę kupując, ponieważ sprzedawcy często nie wiedzą co sprzedają. Same przyciski są identyczne elektrycznie, a o kolorze podświetlenia decyduje kapturek nałożony na żarówkę - także jeśli ktoś ma taki kapturek luzem - nie trzeba się przejmować przy zakupie, można go podmienić. Żaróweczka to typowa "hondowska" bezcokołowa z wąsami ok. 3 na 7 milimetrów o mocy 50mA przy 14V.
Przed montażem przycisku warto sprawdzić czy podświetlenie działa - w większości przypadków żaróweczka jest przepalona. Ja kupiłem dwa takie przyciski i w obu nie świeciła. Do wymiany żarówki konieczne jest rozebranie panelu oraz lutownica, ponieważ żaróweczka jest przylutowana bezpośrednio do płytki.
Samo rozebranie jest niby łatwe, są w sumie cztery zaczepy, ale... powiem Wam tak. Rozebrałem obydwa przycisku - no i z obu została mi jakaś miedziana blaszka. Za Chiny Ludowe nie wiem od czego ona jest... najbardziej stawiam na przycisk od podgrzewania lusterek, ale nie umiałem jej dopasować i ostatecznie odpuściłem. Finalnie wszystko i tak działa poprawnie nawet bez niej. Zatem... po co się przejmować
Warto też zwrócić uwagę na kolor przycisku - ten oznaczony NH167L (widać na "nalypkach") pasuje idealnie do Accorda - piszę o tym, ponieważ występowały również inne wersje kolorystyczne w Civicu.
No dobra
O ile zakup samego przycisku jest banalnie prosty, to nieco więcej komplikacji może stanowić nabycie kostki od tego przycisku z fragmentem wiązki - większość handlarzy częściami jej nie posiada. Tego polecam szukać u ludzi, którzy rozbierają Hondy na części bądź... nie wiem przez jakieś forum Civica? (choć i tak wyjdzie na to samo).
Kostka z fragmentem kabli od Civica jest absolutnie niezbędna ponieważ różni się znacząco od tej w Accordzie, ale o tym później
3. Czego więcej potrzeba?
Poza panelem lusterek z Civica z kostką i wiązką będzie potrzeba:
-śrubokrętu krzyżakowego i płaskiego
-lutownicy i cyny
-igły - takiej do szycia, nie do dawania sobie w żyłę
-izolacji termokurczliwej bądź taśmy izolacyjnej
-jakiegoś noża itp.
-trochę czasu
-dach nad głową coby się na łeb deszcz nie lał...
O czymś zapomniałem?
A... faktycznie... no i Accorda Coupe - oczywiście
4. Jak się za to zabrać?
Teoretycznie panel lusterek powinien dać się wyjąć bez rozbierania czegokolwiek - ma w dolnej części wąskie podcięcie, w które można włożyć jakiś cienki nożyk i go wydłubać. Mi się to niestety nie udało, wolałem zdjąć cały boczek drzwi - to dość prosta czynność, która nie zajmuje wiele czasu.
Zastanawiam się - nie jestem pewien - na ile byłby swobodny dostęp do kostki od panelu lusterek, jeśli udałoby się wydłubać ten panel lusterek bez rozbierania drzwi. Szczerze? Nie wiem Sam demontaż boczka zaś jest bardzo szybki i przyjemny, więc... dość tych retardacji i do dzieła
Zdejmujemy boczek drzwi.
W tym celu:
-odkręcamy śruby A oraz B. Śruba B jest pod zaślepką.
-zdejmujemy panel C - jest na dwóch zatrzaskach, zaczynamy od części bliżej szyby
-wypinamy dolne spinki boczka ciągnąć za niego wzdłuż dolnej krawędzi zaczynając od lewego dolnego rogu - D.
-łapiemy za plastikową obudowę klamki i przesuwamy ją w kierunku przodu auta. Jest na trzech zaczepach
Następnie, kiedy boczek już będzie od dołu lużny musimy wsadziś pod niego łapę i rozpiąć elektrykę:
-od lampki "courtesy light"
-od lampki "security"
Kolejnym krokiem jest uniesienie boczka drzwi ku górze, przepchnięcie klamki wewnętrzej z obudową przez otwór w boczku drzwi i wtedy pozostanie tylko rozpięcie kostek od:
-podnoszenia szyb
-blokady sterowania prawej szyby
-panelu regulacji lusterek
Voila. Boczek zdjęty
5. Modyfikacja kostki od panelu lusterek
Jak już wspomniałem kostka od Accorda różni się od tej w Civicu. Po pierwsze ma 10 pinów, a nie 13 jak ta druga - same piny zaś zą znacznie większe. Niestety. Myślałem, że będzie prościej i wystarczy przełożyć piny z jednej kostki do drugiej, a tutaj zonk Nie jest to kompatybilne, więc kiedy skoro życie rzuca kłody pod nogi zbudujmy z nich schody
Postępowanie może być różnorakie - możecie ponacinać kable wiązki Accorda i wlutować kabelki od kostki Civica... ja wybrałem inny wariant i postanowiłem wypiąć piny z kostki Accorda i właśnie do nich przylutować nową wiązkę. Lepiej-gorzej, nie wiem - ja tą drogę wybrałem i ją opiszę.
Wypięcie pinów z kostki Accorda jest dość proste. Potrzeba najpierw płaskim śrubokrętem podważyć ją od strony przewodów, a następnie wyciągnąć. Uzyskamy efekt jak poniżej:
A następnie od strony pinów podważyć je igłą i wyciągnąć delikatnie ciągnąc za przewody.
Kolejnym krokiem jest dolutowanie wiązki od Civica do tych pinów. Należy to zrobić według poniższego schematu - bez wnikania co jest od czego. Kolor do koloru i tyle Opisy kolorów są angielskimi akronimami, ale mam nadzieję, że nikogo to nie urazi - w razie czego w globalnej sieci jest mnóstwo opisów tych oznaczeń barw. No chyba, że ktoś jest daltonistą, wtedy sorry - smuteczek
To co widzicie to mój rysunek kostek patrząc od strony przewodów. Na górze rysunku jest oryginalna kostka od Accorda, po środku - fabryczny układ kostki Civica, a u dołu - zmodyfikowana kostka Civica z uwzględnieniem przewodów z wiązki Accorda.
Tak naprawdę kostka Civica ma tylko dwa przewody więcej - zasilanie oraz masa podświetlenia przycisku. Masę trzeba połączyć z przewodem masy Accorda, a podświetlenie z jednym z dwóch przewodów zasilających (żółte z czarnym paskiem w instalacji Accorda). Wszystko to na moim rysunku widzicie.
Zasilania są dwa - jedno od regulacji lusterek, drugie od podgrzewania. Na obu pojawia się zasilanie "po stacyjce". Ja połączyłem się z pinem "C" - przy rozruchu nie ma tam zasilania i podświetlanie "mirror" przy uruchamianiu auta na moment gaśnie. Nie wiem jak w przypadku pinu "A" - tego nie sprawdzałem.
Reszta przewodów jest "toczka w toczkę" taka sama, jedynie kolory się różnią.
Trzeba to polutować, zaizolować (ja użyłem termokurczy) i tyle.
Finalnie u mnie wygląda to tak:
6. Wymiana przycisku
Mając zdjęty boczek wymiana przycisku jest banalnie prosta. Wystarczy płaskim śrubokrętem podważyć blaszaną zapadkę i go wydobyć, a w puste miejsce wcisnać nowy. Zauważyłem, że ten przycisk od Civica ma nieco inną blaszkę i nie do końca idealnie się zaczepił. Być może można pokombinować z podmianą owej blaszki - w Civicu jest bardzo prosto ją wyjąć, nieco gorzej z przyciskiem od Accorda. To w sumie detal, ja się tym nie przejąłem, ale dla porządku wspominam o tym.
7. Poskładanie wszystkiego z powrotem.
Wykonujemy w odwrotnej kolejności - czyli:
-montaż boczka zaczynamy od góry
-podłączamy kostki od panelu szyb/lusterek
-przekładamy klamkę wraz z jej obudową
-podłączamy wiązki od "courtesy light" oraz "security"
-zapinamy spinki boczka
-montujemy zaślepkę lusterka
-przykręcamy dwie śrubki
-zakładamy zaślepkę śrubki od klamki (o ile się nie połamała jak u mnie )
8. Mod wykonany
Cieszymy się podświetlonym napisem "mirror". Mi całość zajęła ok. godziny czasu. Koszt całkowity - ok. 70 złotych, ale tylko dlatego, że musiałem kupić dwa przyciski. Pierwszy udało się nabyć wraz z wiązką, ale miał pomarańczowe podświetlenie, a dopiero drugi miał zielonkawo/niebieskie. Tak czy siak - oba miały przepaloną żarówkę i musiałem nabyć nową. Niestety moja jest nieco mocniejsza niż oryginalne 50mA i to robi wyraźną różnicę, ponieważ świeci zbyt jasno. Zaznaczam też, że nie wiem czy fabryczna żarówka 50mA z panelu Civica odpowiada natężeniu świecenia w Accordzie, tu już trzeba poeksperymentować - ja mam plan jeszcze się pochylić nad doborem amperażu, ale to w późniejszym czasie.
Mam nadzieję, że komuś się mój opis przyda oraz że wyczerpałem ostatecznie temat
Pozdrawiam,
Piter
Zapraszamy na VI Zlot USAccord - 30.05-02.06.2024 - Koszelówka k/Gąbina.
Jak co roku, z koleżanką i kolegami Adminami mamy zaszczyt zaprosić członków naszego Forum na zlot w miejscowości Koszelówka (gmina Łąck).
Zaczynamy w czwartek 30 maja (Boże Ciało) i bawić się będziemy do niedzieli 2 czerwca w ośrodku Zacisze BIS.
Pokoje, czy jak kto woli pole namiotowe zamawiamy każdy samodzielnie.
Jeśli będą chętni, to na okolicznościowe koszulki zamówienie zrobimy w osobnym poście.
Jak co roku, z koleżanką i kolegami Adminami mamy zaszczyt zaprosić członków naszego Forum na zlot w miejscowości Koszelówka (gmina Łąck).
Zaczynamy w czwartek 30 maja (Boże Ciało) i bawić się będziemy do niedzieli 2 czerwca w ośrodku Zacisze BIS.
Pokoje, czy jak kto woli pole namiotowe zamawiamy każdy samodzielnie.
Jeśli będą chętni, to na okolicznościowe koszulki zamówienie zrobimy w osobnym poście.
Drodzy forumowicze!
Oddajemy Wam do dyspozycji forum na nowym silniku. Nie wszystko jeszcze może działać poprawnie, więc uzbrójcie się w odrobinę cierpliwości. Wszystkie zauważone błędy lub uwagi do działania forum, zgłaszajcie do Administracji Forum.
Serdecznie zapraszamy do korzystania.
Administracja Forum
Oddajemy Wam do dyspozycji forum na nowym silniku. Nie wszystko jeszcze może działać poprawnie, więc uzbrójcie się w odrobinę cierpliwości. Wszystkie zauważone błędy lub uwagi do działania forum, zgłaszajcie do Administracji Forum.
Serdecznie zapraszamy do korzystania.
Administracja Forum
DIY - Sterowanie lusterek z podświetlanym napisem "Mirror"
- QuicksilveR
- Administrator
- Posty: 2100
- Rejestracja: 17 cze 2010 12:31
- Auto: Honda Accord Coupe
- silnik: 3.0 V6
- Lokalizacja: Pruszków WPR
Re: DIY - Sterowanie lusterek z podświetlanym napisem "Mirro
Przeniosłem do FAQ, bo to bardzo dobry poradnik. Gratuluję zacięcia i dzięki za porządny opis!
A do dyskusji zapraszam >>>TU<<<
A do dyskusji zapraszam >>>TU<<<
Honda Accord Coupe 2.0 (CG4) 1998 [rozbita, sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 2001 [sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 1999 [była, ale się spaliła/sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 2001
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 2001 [sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 1999 [była, ale się spaliła/sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 2001