Strona 4 z 8

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 21:28
autor: escone
Jak działa Lockup fajnie obrazuje ten film
https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc

A dla opornych można nawet na Wikipedii poczytać :) :
https://pl.wikipedia.org/wiki/Automatyc ... ieg%C3%B3w
Tam w rodziale SPRZĘGŁO DO SILNIKA czytamy :
"Zaletami sprzęgnięcia hydraulicznego jest zapewnienie płynności dostosowania obciążenia do mocy i momentu silnika i dodatkowa amortyzacja ew. skokowych „uderzeń” w układzie napędowym (w bazowej wersji i warunkach występuje brak bezpośredniego mechanicznego połączenia silnika i napędzanego układu). Ważna jest też względna łatwość sterowania sprzęgnięciem (za pomocą prostych operacji zaworami lub sterowania ciśnieniem specjalnych olejów przekładniowych). Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp., które przy stabilnej jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."

I takie właśnie rozwiązanie ma CG2
Można to zaobserwować jadąc ze stałą prędkością przez pewnien czas i dodać minimalnie gazu. Auto nie zrzuci biegu w dół a obroty nagle podskakują o ok 400-500 w górę.
Tak samo po zakończeniu nabierania prędkości i utrzymaniu zadanej przez pewien czas niezmiennej prędkości wskazówka obrotomierza nagle spada o kilkaset (300-500) obrotów w dół.
TO jest właśnie zapinanie/rozpinanie sprzęgła ciernego

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 21:55
autor: rexio
Ktos madry z wiedza sie wypowiedzial i nagle malkontentow jaka ta nasza ASB jest kijowata brak.

Faktycznie, jest to zjawisko u mnie. Myslalem ze to jakis nadbieg.

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 21:57
autor: escone
Tak na to potocznie sie mówi. Nadbieg

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 21:59
autor: rexio
A no widzisz. Co nie zmienia faktu ze kogos madrego to milo poczytac :)

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 22:30
autor: tomson1991
Czyli przy stałej prędkości autostradowej, ale czy nie zależnie od prędkości jeżeli to 140km/h a 200km/h na długiej trasie to układ i tak skutecznie poradzi sobie z chłodzeniem oleju dzięki lock up-owi?

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 22:46
autor: escone
tomson1991 pisze:Czyli przy stałej prędkości autostradowej, ale czy nie zależnie od prędkości jeżeli to 140km/h a 200km/h na długiej trasie to układ i tak skutecznie poradzi sobie z chłodzeniem oleju dzięki lock up-owi?
Przy takich prędkościach olej nie grzeje sie wiele więcej niż w manualnej skrzyni. Napęd wówczas nie jest przenoszony przez olej tylko na sztywno jak w manualnej skrzyni (z tą różnicą, że w automacie jest układ palanetarny). Na pewno przy 200km/h tarcie między wszystkimi współpracującymi elementami podgrzewa ten olej nieco bardziej niż przy 140 ale przy takich prędkościach też chłodzenie nawet przez powietrze opływające skrzynie jest dość wydajne....
Tak jak pisałem w moim ACC po całej A1 i A2 z prędkościami 180+ olej nie był na tyle gorący abym nie był w stanie ścisnąć w ręce i bez poparzenia trzymać przewodów idących do chłodnicy ( na moje oko było tam max 60 stopni)

BTW...
Ponad 200km/h jakoś bardzo długo nikt rozsądny i tak nie będzie trzymał bo to auto pochłania wówczas ładne ilości paliwa :)

Re: CG2 by tomson1991

: 08 wrz 2016 23:35
autor: tomson1991
rozumiem że ten lock up działa w trasie, natomiast agresywna jazda w mieście właśnie katuje tą skrzynię?

Re: CG2 by tomson1991

: 09 wrz 2016 06:13
autor: wysio
Dobrze rozumiesz.

Wysłane poprzez Tapatalk

Re: CG2 by tomson1991

: 09 wrz 2016 07:25
autor: escone
Lockup działa zawsze przy utrzymywaniu stałej prędkości, a na 4 biegu powyżej chyba 4000 obrotów już cały czas powinno jechać na zapiętym sprzęgle, niezależnie od tego czy przyspieszasz czy nie.

To sprzęgło jest właśnie po to aby wyeliminować straty mocy na przekładni hydrokinetycznej, zmienjszyć obroty silnika (zużycie paliwa) i zmniejszyć temperature oleju (nie ma tarcia międzycząsteczkowego bo elementy przekładni hydrokinetycznej wówczas mają te same prędkości tj. pompa i turbina)

Na tym filmiku fajnie widać jak na 4 biegu przy 180km/h obroty spadają z 4700 na 4300. Moment zapięcia sprzęgła Lockup
https://www.youtube.com/watch?v=kgeDyScP0p8

Re: CG2 by tomson1991

: 09 wrz 2016 08:40
autor: QuicksilveR
Taki efekt jest zauważalny też przy zdecydowanie niższych prędkościach, rzędu 80-90 km/h.
Zastanawiam się, czy stosowanie D3 w mieście (czy gdziekolwiek) wymusza też lock up? Tzn. czy skrzynia przechodzi w ten tryb na każdym zblokowanym biegu, czy tylko na D4? Bo stosuję technikę jazdy po mieście na D3 z racji oszczędzania skrzyni częstej zmiany biegów z 3 na 4 i na odwrót.
BTW. Fajnie byłoby wyciąć tą dyskusję o ASB do oddzielnego tematu, najlepiej podpiętego w Warsztacie lub FAQ.